Vikten av bra betyg

Temat skolan hade jag gärna lämnat utanför min blogg, men idag tänkte jag prata lite om vikten av att få bra betyg.
Är det verkligen så viktigt att , som jag skulle vilja uttrycka det, offra ditt liv alltså din fritid och allt annat som är kul för ändlösa prov om hur man räknar ut hastigheten på en sten som faller eller att kunna japans statsreligion?
Min mor och min far säjer att kunskap är inte tungt att bära men är desto tyngre att tillfoga sig.

Men är det verkligen värt det? om du tänker dej ett jobb som tex sjöman, visst du har användning för många språk men tror ni inte att man anpassar sig efter omständigheterna? En sjöman som bara kan svenska vill ju ingen ha och därför lär sig sjömannen olika språk eller söker sig till en annan bransch. Han har däremot ingen användning av att kunna pythagoras sats eller hur?

Jag börjar själv se "ljuset i tunneln" då det endast är 7 veckor kvar till studenten och jag är övertygad om att vissa saker jag har lärt mej på gymnasiet kommer ja ha användning av och andra kommer jag aldrig någonsin ens ägna en tanke åt mer. Att inte ifrågasätta varför? varför ska jag lära mig just det här ämnet? det tycker jag gör en till en tanklösa människa, på frågan varför har jag fått svaret "det är bara så, alla måste ju ha betyg för att lyckas" jaha tänker jag då, om jag då inte skulle fortsätta ifrågasätta vad den här kunskapen ska vara bra för förutom ett betyg då skulle jag likaväl kunna stått å satt på gaskamrarna som judarna gasades i..eftersom att det är ju bara så, det krävdes ju av den tyska staten liksom bra betyg krävs av den svenska. lite drastiskt kanske men ja hoppas ni fattar vad jag menar? kort sagt så tycker jag att folk som inte ifrågasätter det här är hjärntvättade och det är kanske därför ja har lite svårt för vissa i klassen, dom gör det bara utan en tanke på varför det ska vara bra, förutom det där MVG:t på en värdelös pappersbit.

Dagens citat : "Jag hade pissbetyg när jag gick ur gymnasiet" Felix herngren, som symboliserar att man kan lyckas utan pressen på sig att ha VG/MVG i alla ämnen och bara för att du inte har det så betyder det inte att du inte är en allmänbildad person. Det får bli mina slutord hoppas någon tyckte det var intressant och har ni några tankar kring det så är det bara att kommentera ;)
+ det här inlägget är skrivet helt utan statistik och press och jag tyckte att det var kul att skriva om, i skolan har vi debatter lite titt som tätt och det var inte alls lika kul som att skriva det här, pressen tar bort viljan att lära sig något.

En lite småkul video efter allt det här seriösa:

Kommentarer
Postat av: milissa

haha lite kul, jag skrev precis ett sådant inlägg på min bd. exakt samma tema

jag anser nog (eftersom jag går NV) att vikten av bra betyg är stor. för att bli något måste du ha förtjänat det liksom

och för mig är det inget jävla ljus i tunneln än, utan bara massa ångest och 2 år och 2 månader
kvar av helvetet!

vad vill du bli egentligen liksom?

2008-04-09 @ 21:54:50
Postat av: Karl

att förtjäna betygen behöver ju inte betyda att du tillämpat dej kunskapen av kurserna du läser utan att du helt enkelt slickat din lärares röv :)

Sen vet jag väl inte riktigt, skulle gärna ha en egen talkshow eller jobba inom tv som något men hur lätt är det.

2008-04-13 @ 16:02:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0